Helsinkimint.fi köpvillkor
Index:
Artikel 1 - Definitioner
Artikel 2 - Näringsidkarens identitet
Artikel 3 - Tillämplighet
Artikel 4 - Erbjudandet
Artikel 5 - Avtalet
Artikel 6 - Ångerrätt
Artikel 7 - Kundens skyldigheter vid frånträdande av avtal
Artikel 8 - Kunder som utövar sin ångerrätt och de kostnader som detta medför
Artikel 9 - Näringsidkarens skyldigheter vid frånträde
Artikel 10 - Uteslutande av ångerrätt
Artikel 11 - Priset
Artikel 12 - Fullgörande av avtal och extra garanti
Artikel 13 - Leverans och genomförande
Artikel 14 - Transaktioner med förlängd löptid: löptid, uppsägning och förlängning
Artikel 15 - Betalning
Artikel 16 - Klagomålsförfarande
Artikel 17 - Tvister
Artikel 18 - Garanti för filial
Artikel 19 - Ytterligare eller andra bestämmelser
Artikel 20 - Ändring av de allmänna villkoren för Thuiswinkel.org
Artikel 1 - Definitioner
Följande definitioner gäller i dessa villkor:
1. Tilläggsavtal: ett avtal där en konsument köper varor, digitalt innehåll och/eller tjänster genom ett distansavtal och en näringsidkare eller en tredje part levererar dessa varor, digitalt innehåll och/eller tjänster i enlighet med ett avtal mellan den tredje parten och näringsidkaren;
2. Ångerfrist: den tid inom vilken en konsument kan utnyttja sin ångerrätt;
3. Konsument: en fysisk person vars handlingar inte utförs för ändamål som rör handel, ett yrke eller en affärsverksamhet;
4. Dag: kalenderdag;
5. Digitalt innehåll: data som produceras och levereras i digital form;
6. Transaktion med förlängd löptid: ett distansavtal som avser en serie varor och/eller tjänster, varigenom skyldigheten att leverera och/eller köpa fördelas över en tidsperiod;
7. varaktigt medium: varje medel - inklusive e-post - som gör det möjligt för en konsument eller näringsidkare att lagra information som är riktad till honom personligen på ett sätt som underlättar framtida användning eller konsultation under en period som är förenlig med det syfte som informationen är avsedd för, och som underlättar oförändrad reproduktion av den lagrade informationen;
8. Ångerrätt: möjlighet för en konsument att frånträda ett distansavtal inom ångerfristen;
9. Näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som är medlem i Thuiswinkel.org och som erbjuder produkter, (tillgång till) digitalt innehåll och/eller tjänster till konsumenter på distans;
10. Distansavtal: ett avtal som ingås mellan en näringsidkare och en konsument inom ramen för ett system som är organiserat för distansförsäljning av varor, digitalt innehåll och/eller tjänster, varvid en eller flera tekniker för distanskommunikation helt eller delvis används fram till och med den tidpunkt då avtalet ingås;
11. Modellformulär för ångerrätt: det europeiska modellformuläret för ångerrätt som ingår i bilaga I till dessa villkor. Näringsidkaren är inte skyldig att tillhandahålla Bilaga I om konsumenten inte har någon ångerrätt med avseende på sin beställning;
12. Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för kommunikation om näringsidkarens erbjudande och ingående av ett avtal, utan att konsumenten och näringsidkaren behöver befinna sig på samma plats vid samma tidpunkt.
Artikel 2 - Näringsidkarens identitet
Namn på näringsidkare: De Koninklijke Nederlandse munt N.V.
Handel under namnet : Royal Dutch Mint
Registrerad adress: Gouden Hoon 1, 3991 CX Houten
Telefonnummer och tidpunkter då näringsidkaren kan kontaktas per telefon: 010 2017 866 mån-fre 09:00-16:00
E-postadress: customerservice@helsinkimint.com
Handelskammarens nummer: 30116000
Momsregistreringsnummer: NL802939764B01
Bör näringsidkarens verksamhet omfattas av ett relevant licenssystem: uppgifter från tillsynsmyndigheten.
Bör näringsidkaren utöva ett reglerat yrke:
- den yrkesförening eller organisation som han är ansluten till;
-yrkestitel, den stad i EU eller EES där den beviljades;
-en hänvisning till de yrkesregler som gäller i Nederländerna och instruktioner om var och hur dessa yrkesregler kan nås.
Artikel 3 - Tillämplighet
1. Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande som lämnas av en näringsidkare och för varje distansavtal som har ingåtts mellan en näringsidkare och en konsument.
2. Innan ett distansavtal ingås ska texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligen möjligt ska näringsidkaren, innan distansavtalet ingås, ange på vilket sätt de allmänna villkoren finns tillgängliga för granskning i näringsidkarens lokaler och att de på konsumentens begäran kommer att skickas kostnadsfritt till konsumenten så snart som möjligt.
3. Om distansavtalet ingås elektroniskt ska konsumenten, i motsats till vad som sägs i föregående stycke och innan distansavtalet ingås, få texten till dessa allmänna villkor på elektronisk väg, på ett sådant sätt att konsumenten lätt kan lagra dem på en varaktig databärare. Om detta inte rimligen är möjligt ska näringsidkaren, innan distansavtalet ingås, ange var de allmänna villkoren kan hämtas elektroniskt och att de på konsumentens begäran kommer att skickas till konsumenten kostnadsfritt, antingen elektroniskt eller på annat sätt.
4. För det fall särskilda produkt- eller tjänsterelaterade villkor gäller utöver dessa allmänna villkor gäller andra och tredje styckena analogt och konsumenten kan alltid åberopa det tillämpliga villkor som är mest förmånligt för denne vid oförenliga allmänna villkor.
Artikel 4 - Erbjudandet
1. Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är förenat med villkor, ska detta uttryckligen anges i erbjudandet.
2. Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter, det digitala innehåll och/eller de tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om näringsidkaren använder sig av illustrationer kommer dessa att vara en sann representation av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Näringsidkaren är inte bunden av uppenbara fel eller misstag i erbjudandet.
3. Varje erbjudande innehåller information som klargör för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med att acceptera erbjudandet.
Artikel 5 - Avtalet
1. Avtalet kommer, med förbehåll för vad som anges i punkt 4, att ingås vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och de villkor som anges där har uppfyllts.
2. Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt kommer näringsidkaren omedelbart att bekräfta mottagandet av acceptansen av erbjudandet elektroniskt. Konsumenten kan upphäva avtalet så länge som näringsidkaren inte har bekräftat att erbjudandet har accepterats.
3. Om avtalet ingås elektroniskt kommer näringsidkaren att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra den elektroniska överföringen av uppgifter och han kommer att säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer näringsidkaren att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
4. Näringsidkaren får - inom lagstadgade ramar - inhämta information om konsumentens förmåga att fullgöra sina betalningsskyldigheter samt om fakta och faktorer som är viktiga för att distansavtalet ska kunna ingås på ett ansvarsfullt sätt. Om denna undersökning ger näringsidkaren goda skäl att vägra ingå avtalet, har han rätt att, med stöd av skäl, avvisa en beställning eller ansökan eller att binda dess genomförande till särskilda villkor.
5. Näringsidkaren ska senast vid leverans av en vara, tjänst eller digitalt innehåll skicka följande information till konsumenten, skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra den på ett tillgängligt varaktigt medium:
a. Kontorsadressen till näringsidkarens fasta driftställe där konsumenten kan lämna in klagomål;
b. villkoren för att konsumenten ska kunna utnyttja ångerrätten och hur detta ska gå till, eller ett tydligt uttalande om att ångerrätten är utesluten;
c. information om garantier och befintlig service efter försäljning;
d. priset, inklusive alla skatter på produkten, tjänsten eller det digitala innehållet; leveranskostnaderna i den mån de är tillämpliga, och metoden för betalning, leverans eller genomförande av distansavtalet;
e. villkoren för uppsägning av kontraktet, om kontraktets löptid överstiger ett år eller om det är obestämt;
f. om konsumenten har ångerrätt, standardformuläret för ångerrätt.
6. Vid avtal med förlängd löptid gäller vad som sägs i föregående stycke endast för den första leveransen.
Artikel 6 - Ångerrätt
Vid leverans av produkter
1. Vid köp av varor har konsumenten rätt att säga upp avtalet utan att ange några skäl under en period på minst 14 dagar. Näringsidkaren har rätt att fråga konsumenten om skälet till att avtalet upphävs, men konsumenten är inte skyldig att ange skälen.
2. Den period som anges i para. 1 börjar löpa dagen efter det att konsumenten, eller en av konsumenten utsedd tredje part som inte är transportör, eller:
a. om konsumenten har beställt flera produkter: den dag då konsumenten eller en tredje part
som utsetts av konsumenten, tog emot den sista produkten. Näringsidkaren får neka en enskild beställning av flera produkter med olika leveransdatum, förutsatt att han tydligt informerat konsumenten om detta före beställningsprocessen.
b. om leveransen av en produkt omfattar olika leveranser eller delar: den dag då konsumenten, eller en tredje part som konsumenten har utsett, tog emot den sista leveransen eller den sista delen;
c. vid avtal om regelbunden leverans av varor under en viss period: den dag då konsumenten, eller en tredje part som konsumenten utsett, tog emot den sista varan.
Vid leverans av tjänster och digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium:
3. En konsument har rätt att utan angivande av skäl häva ett avtal om leverans av digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium under en period av minst fjorton dagar. Näringsidkaren har rätt att fråga konsumenten om skälet till att avtalet upphävs, men konsumenten är inte skyldig att ange skälet eller skälen.
4. Den tid som anges i mom. 3 börjar löpa dagen efter det att avtalet ingicks.
Förlängd ångerfrist för varor, tjänster och digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett fysiskt medium, om konsumenten inte har informerats om ångerrätten:
5. Om näringsidkaren inte har gett konsumenten den lagstadgade obligatoriska informationen om ångerrätten eller om standardformuläret inte har tillhandahållits, löper ångerfristen ut tolv månader efter utgången av den ursprungligen fastställda ångerfristen enligt föregående stycken i denna artikel.
6. Om näringsidkaren har lämnat konsumenten den information som avses i föregående stycke inom tolv månader från den dag då den ursprungliga ångerfristen började löpa, ska ångerfristen löpa ut 14 dagar efter den dag då konsumenten tog emot informationen.
Artikel 7 - Konsumentens skyldigheter under ångerfristen
1. Under ångerfristen ska konsumenten behandla produkten och dess förpackning varsamt. Han får endast packa upp eller använda produkten i den mån det är nödvändigt för att bedöma produktens art, egenskaper och verkan. Utgångspunkten är här att konsumenten endast får hantera och undersöka produkten på samma sätt som i en butik.
2. Konsumenten ansvarar endast för den värdeminskning av varan som är en följd av att han hanterat varan på annat sätt än vad som är tillåtet enligt första stycket. 1.
3. Konsumenten är inte ansvarig för varans värdeminskning om näringsidkaren inte har gett konsumenten all den information om ångerrätten som enligt lag är obligatorisk innan avtalet ingicks.
Artikel 8 - Konsumenter som utövar sin ångerrätt och de kostnader som detta medför
1. En konsument som vill utöva sin ångerrätt ska inom ångerfristen meddela näringsidkaren detta genom att använda formuläret för ångerrätt eller på något annat otvetydigt sätt.
2. Konsumenten ska så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter den rapporteringsdag som avses i punkt 1, returnera produkten eller överlämna den till (en representant för) näringsidkaren. 1, ska konsumenten återlämna produkten eller överlämna den till (en representant för) näringsidkaren. Detta är inte nödvändigt om näringsidkaren har erbjudit sig att själv hämta produkten. Konsumenten har under alla omständigheter iakttagit tidsfristen för återsändande av varor om han skickar tillbaka varan innan ångerfristen har löpt ut.
3. Konsumenten återlämnar produkten med alla relevanta tillbehör, om det är rimligt möjligt i originalskick och originalförpackning, och i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som näringsidkaren har lämnat.
4. Risken och bevisbördan för att ångerrätten utövas på ett korrekt sätt och i rätt tid ligger på konsumenten.
5. Konsumenten bär de direkta kostnaderna för att returnera produkten. Om näringsidkaren inte har förklarat att konsumenten ska stå för dessa kostnader eller om näringsidkaren visar att han är villig att själv stå för dessa kostnader, ska konsumenten inte vara skyldig att stå för kostnaderna för att returnera varor.
6. Om konsumenten utövar sin ångerrätt, efter att först uttryckligen ha begärt att den tillhandahållna tjänsten eller leveransen av gas, vatten eller el som inte har färdigställts för försäljning ska utföras i en begränsad volym eller en viss kvantitet under ångerfristen, ska konsumenten vara skyldig näringsidkaren ett belopp som motsvarar den del av avtalet som näringsidkaren har uppfyllt vid tidpunkten för ångerfristen, jämfört med om avtalet hade uppfyllts helt.
7. Konsumenten ska inte bära några kostnader för att genomföra tjänster eller leverans av vatten, gas eller el som inte har förberetts för försäljning - i en begränsad volym eller kvantitet - eller för att leverera centralvärme, om:
a. näringsidkaren inte har gett konsumenten den lagstadgade obligatoriska informationen om ångerrätt, de kostnader som ska betalas vid ångerrätt eller standardformuläret för ångerrätt, eller:
b. konsumenten inte uttryckligen har begärt att tjänsten ska börja utföras eller att gas, vatten, el eller centralvärme ska levereras under ångerfristen.
8. Konsumenten ska inte bära några kostnader för hela eller delar av tillhandahållandet av digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett materiellt medium, om:
a. före leveransen inte uttryckligen har samtyckt till att börja fullgöra avtalet före utgången av ångerfristen;
b. han inte erkände att han hade förlorat sin ångerrätt när han gav sitt tillstånd, eller
c. Näringsidkaren har underlåtit att bekräfta detta uttalande från konsumenten.
9. Om en konsument utövar sin ångerrätt är alla tilläggsavtal juridiskt upplösta.
Artikel 9 - Näringsidkarens skyldigheter vid frånträdande av avtal
1. Om näringsidkaren gör det möjligt för en konsument att deklarera sin ångerrätt på elektronisk väg, ska näringsidkaren efter att ha mottagit en sådan deklaration omedelbart skicka en bekräftelse på mottagandet.
2. Näringsidkaren återbetalar konsumenten omedelbart med alla betalningar, inklusive eventuella leveranskostnader som näringsidkaren debiterat för den returnerade produkten, dock senast inom 14 dagar efter den dag då konsumenten rapporterade om ångerrätten. Utom i de fall då näringsidkaren har erbjudit sig att själv hämta produkten kan han skjuta upp återbetalningen tills han har mottagit produkten eller tills konsumenten bevisar att han har returnerat produkten, beroende på vilket som inträffar först.
3. Vid eventuell återbetalning kommer näringsidkaren att använda samma betalningsmetod som konsumenten ursprungligen använde, såvida inte konsumenten samtycker till en annan metod. Återbetalningen är kostnadsfri för konsumenten.
4. Om konsumenten har valt en dyr leveransmetod framför den billigaste standardleveransen behöver näringsidkaren inte återbetala merkostnaderna för den dyrare metoden.
Artikel 10 - Uteslutande av ångerrätt
Näringsidkaren kan utesluta ångerrätten för följande produkter och tjänster, men endast om näringsidkaren tydligt angav detta när han lämnade erbjudandet eller åtminstone i god tid innan avtalet ingicks:
1. Produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som näringsidkaren inte har något inflytande över och som kan inträffa inom ångerfristen;
2. Avtal som ingås under en offentlig auktion. En offentlig auktion definieras som en försäljningsmetod varigenom en näringsidkare erbjuder produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster på auktion, under ledning av en auktionsförrättare, och varigenom den vinnande köparen är skyldig att köpa produkterna, det digitala innehållet och/eller tjänsterna;
3. Servicekontrakt, efter fullgörande av tjänsten, men endast om:
a. genomförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga förhandsgodkännande, och
b. konsumenten förklarade sig ha förlorat sin ångerrätt så snart näringsidkaren hade fullgjort avtalet i sin helhet;
4. Paketresor, semesterpaket och andra paketarrangemang enligt artikel 7:500 BW och avtal om persontransporter;
5. Tjänstekontrakt som ger tillgång till logi, om kontraktet redan föreskriver ett visst datum eller en viss period för genomförandet och annat än för logi, transport av varor, biluthyrning och catering;
6. Kontrakt som avser fritidsaktiviteter, om kontraktet redan anger ett visst datum eller en viss period för genomförandet;
7. Produkter som tillverkats enligt konsumentens specifikationer, som inte är prefabricerade och som tillverkats på grundval av konsumentens specifika val eller beslut, eller som tydligt är avsedda för en specifik person;
8. Produkter som är utsatta för snabb nedbrytning eller har begränsad hållbarhet;
9. Förseglade produkter som av hälso- eller hygienskäl är olämpliga att returnera och vars försegling brutits efter leverans;
10. Produkter som på grund av sin beskaffenhet oåterkalleligen har blandats med andra produkter;
11. Alkoholhaltiga drycker vars pris avtalades när avtalet ingicks, men vars leverans kan ske först efter 30 dagar och vars faktiska värde beror på marknadsfluktuationer som näringsidkaren inte har något inflytande över;
12. Förseglade ljud- och videoinspelningar samt datorutrustning vars försegling brutits efter leverans;
13. Leverans av digitalt innehåll på annat sätt än på ett materiellt medium, men endast om:
a. leveransen har påbörjats med konsumentens uttryckliga förhandsgodkännande, och
b. konsumenten förklarade att detta innebar att han hade förlorat sin ångerrätt.
Artikel 11 - Priset
1. Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte att höjas, med undantag för prisändringar i momstariffer.
2. Trots vad som sägs i föregående stycke får näringsidkaren erbjuda varor eller tjänster till rörliga priser, om dessa priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som näringsidkaren inte har något inflytande över. Erbjudandet måste hänvisa till denna koppling till fluktuationer och det faktum att alla priser som nämns är rekommenderade priser.
3. Prishöjningar inom 3 månader efter det att avtalet ingåtts är endast tillåtna om de är en följd av lagstadgade bestämmelser eller föreskrifter.
4. Prishöjningar mer än 3 månader efter det att avtalet ingicks är endast tillåtna om näringsidkaren har angett detta och:
a. de är en följd av lagstadgade bestämmelser eller föreskrifter; eller
b. konsumenten har rätt att säga upp avtalet den dag då prishöjningen träder i kraft.
5. Priser som anges i erbjudanden om produkter eller tjänster inkluderar moms.
Artikel 12 - Fullgörande av avtal och extra garanti
1. Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på tillförlitlighet och/eller användbarhet samt de lagbestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter som gällde vid tidpunkten för avtalets ingående. Om så avtalats garanterar näringsidkaren även att produkten är lämpad för annat än normal användning.
2. Ett extra garantiarrangemang som erbjuds av näringsidkaren, tillverkaren eller importören kan aldrig påverka de lagstadgade rättigheter och krav som en konsument kan göra gällande mot näringsidkaren på grundval av avtalet om näringsidkaren inte har fullgjort sin del av avtalet.
3. En extra garanti definieras som varje åtagande från en näringsidkare, dennes leverantör, importör eller tillverkare som ger konsumenten rättigheter eller anspråk utöver dem som föreskrivs i lag, för den händelse att näringsidkaren inte fullgör sin del av avtalet.
Artikel 13 - Leverans och genomförande
1. Näringsidkaren ska iaktta största möjliga försiktighet vid mottagande och genomförande av beställningar av produkter och vid bedömning av ansökningar om tillhandahållande av tjänster.
2. Som leveransplats anses den adress som konsumenten uppger för företaget.
3. Med beaktande av vad som anges i punkt 4 i dessa allmänna villkor kommer bolaget att genomföra godkända beställningar med effektiv skyndsamhet, dock senast inom 30 dagar, om inte annan leveranstid har avtalats. Om leveransen försenas eller om leveransen inte kan genomföras, eller endast delvis, kommer konsumenten att informeras om detta senast 30 dagar efter det att beställningen gjordes. I detta fall har konsumenten rätt att kostnadsfritt häva avtalet och rätt till eventuellt skadestånd.
4. Efter upplösning enligt föregående stycke ska näringsidkaren omedelbart återbetala det belopp som konsumenten har betalat till näringsidkaren.
5. Risken för skada på och/eller förlust av produkter ligger hos näringsidkaren fram till tidpunkten för leverans till konsumenten eller en representant som konsumenten tidigare har utsett och meddelat näringsidkaren, såvida inte annat uttryckligen har avtalats.
Artikel 14 - Transaktioner med förlängd löptid: löptid, uppsägning och förlängning
Uppsägning
1. Konsumenten har rätt att när som helst säga upp ett tillsvidareavtal som ingåtts för regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster, med förbehåll för de uppsägningsregler som avtalats och en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
2. Konsumenten har alltid rätt att säga upp ett tidsbegränsat avtal som ingåtts för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster till slutet av den tidsbegränsade perioden, med förbehåll för de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
3. När det gäller avtal som beskrivs i de två första styckena kan konsumenten:
-uppsäga dem vid alla tidpunkter och inte vara begränsade till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period;
-avsluta dem på samma sätt som de avslutades;
-alltid säga upp dem med iakttagande av samma uppsägningstid som gäller för näringsidkaren.
Förlängning
4. Ett tidsbegränsat avtal som ingåtts för regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster får inte automatiskt förlängas eller förnyas för en bestämd tidsperiod.
5. Med avvikelse från vad som anges i föregående stycke får ett tidsbestämt avtal som har ingåtts om regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar eller tidskrifter automatiskt förlängas med en bestämd tid som inte överstiger tre månader, om konsumenten har möjlighet att säga upp det förlängda avtalet till upphörande vid förlängningstidens utgång med en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
6. Ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts om regelbunden leverans av varor eller tjänster får automatiskt förlängas på obestämd tid endast om konsumenten alltid har rätt att säga upp avtalet med en uppsägningstid som inte överstiger en månad och, när det gäller avtal om regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar eller tidskrifter men mindre än en gång per månad, med en uppsägningstid som inte överstiger tre månader.
7. Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans, som introduktion, av dags- eller veckotidningar och tidskrifter (prov- eller introduktionsabonnemang) förlängs inte automatiskt och upphör automatiskt att gälla vid prov- eller introduktionsperiodens slut.
Varaktighet
8. Om ett avtal har en bestämd löptid som överstiger ett år, har konsumenten efter ett år alltid rätt att säga upp avtalet med en uppsägningstid som inte överstiger en månad, såvida inte en förtida uppsägning av avtalet skulle vara oacceptabel med hänsyn till vad som är skäligt och rättvist.
Artikel 15 - Betalning
1. Om inget annat datum anges i avtalet eller i tilläggsvillkoren ska belopp som konsumenten ska betala betalas inom 14 dagar efter det att ångerfristen har börjat löpa eller, om det inte finns någon ångerfrist, inom 14 dagar efter det att avtalet har ingåtts. När det gäller ett avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna 14-dagarsperiod löpa dagen efter det att konsumenten har mottagit en bekräftelse på avtalet.
2. Vid försäljning av produkter till konsumenter får de allmänna villkoren aldrig föreskriva en förskottsbetalning som överstiger 50 %. Om förskottsbetalning har avtalats kan konsumenten inte åberopa några som helst rättigheter i samband med genomförandet av beställningen eller tjänsten/tjänsterna i fråga innan den avtalade förskottsbetalningen har erlagts.
3. Konsumenten är skyldig att omedelbart underrätta näringsidkaren om eventuella felaktigheter i lämnade eller angivna betalningsuppgifter.
4. Om en konsument inte fullgör sin betalningsskyldighet i tid, efter det att näringsidkaren har informerat konsumenten om den sena betalningen, har konsumenten 14 dagar på sig att fullgöra betalningsskyldigheten. Om betalning inte sker inom denna 14-dagarsperiod ska lagstadgad ränta betalas på det belopp som ska betalas och näringsidkaren har rätt att ta ut skäliga utomrättsliga inkassokostnader som han har ådragit sig. Dessa inkassokostnader uppgår till högst: 15 % av obetalda belopp upp till 2 500 euro, 10 % över 2 500 euro och 5 % över 5 000 euro, med ett minimum på 40 euro. Näringsidkaren kan göra avvikelser från dessa belopp och procentsatser som är gynnsamma för konsumenten.
Artikel 16 - Klagomålsförfarande
1. Näringsidkaren har ett klagomålsförfarande, som har fått tillräcklig publicitet, och kommer att behandla ett klagomål i enlighet med detta klagomålsförfarande.
2. En konsument som har upptäckt brister i genomförandet av ett avtal måste lämna eventuella klagomål till näringsidkaren utan dröjsmål, i sin helhet och med tydliga beskrivningar.
3. Ett svar på klagomål som lämnats till näringsidkaren kommer att lämnas inom en period av 14 dagar, räknat från dagen för mottagandet. Om det förväntas att ett klagomål kommer att kräva en längre handläggningstid ska näringsidkaren svara inom 14 dagar, bekräfta mottagandet och ange när konsumenten kan förvänta sig ett mer utförligt svar.
4. Ett klagomål på en produkt, en tjänst eller näringsidkarens tjänst kan också lämnas in via ett klagomålsformulär på konsumentens sida på webbplatsen Thuiswinkel.org, www.thuiswinkel.org
Klagomålet skickas sedan både till den berörda näringsidkaren och Thuiswinkel.org.
5. Konsumenten bör ge näringsidkaren en tidsfrist på minst fyra veckor för att lösa klagomålet genom gemensamt samråd. Efter denna tidsperiod blir klagomålet en tvist som omfattas av systemet för tvistlösning.
Artikel 17 - Tvister
1. Avtal som ingås mellan en näringsidkare och en konsument och som omfattas av dessa allmänna villkor är endast underkastade nederländsk lag.
2. Tvister mellan en konsument och en näringsidkare om ingående eller utövande av avtal som rör produkter och tjänster som ska tillhandahållas av denna näringsidkare kan hänskjutas till Thuiswinkel Disputes Committee, P.O. Box 90600, 2509 LP i Haag (www.sgc.nl), av antingen konsumenten eller näringsidkaren, med vederbörligt iakttagande av vad som anges nedan.
3. Tvistlösningsnämnden kommer endast att behandla en tvist om konsumenten först utan dröjsmål har framfört sitt klagomål till näringsidkaren.
4. Om reklamationen inte leder till en lösning ska tvisten hänskjutas till Tvistlösningsnämnden senast 12 månader efter det att konsumenten framfört reklamationen till näringsidkaren.
5. Om en konsument vill hänskjuta en tvist till tvistlösningsnämnden är näringsidkaren bunden av detta val. Företrädesvis meddelar konsumenten näringsidkaren först.
6. Om en näringsidkare vill hänskjuta en tvist till tvistlösningsnämnden, ska konsumenten på skriftlig begäran av näringsidkaren ange om han eller hon är part i avtalet eller föredrar att tvisten behandlas av behörig domstol. Om konsumenten inte meddelar näringsidkaren sitt val inom fem veckor, har näringsidkaren rätt att hänskjuta tvisten till behörig domstol.
7. Tvistenämndens avgöranden är underkastade de villkor som anges i Tvistenämndens reglemente. Tvistenämndens beslut har formen av bindande besked.
8. Tvistenämnden kommer inte att behandla en tvist - eller avsluta sitt ingripande - om näringsidkaren har beviljats betalningsinställelse, försatts i konkurs eller faktiskt har upphört med sin näringsverksamhet innan nämnden behandlat tvisten under ett sammanträde och meddelat ett slutligt avgörande.
9. Om det vid sidan av Thuiswinkels tvistlösningskommitté finns en annan behörig tvistlösningskommitté som är erkänd eller som är ansluten till Stiftelsen för Konsumenttvister (SGC) eller Klagomålsinstitutet för Finansiella Tjänster (Kifid), ska Thuiswinkels tvistlösningskommitté företrädesvis vara behörig för tvister som huvudsakligen rör försäljningsmetoden eller tillhandahållande av tjänster på distans. För alla andra tvister kommer detta att vara den andra tvistkommitté som är erkänd av SGC eller ansluten till Kifid.
Artikel 18 - Filialgaranti
1. Thuiswinkel.org garanterar fullgörandet av sina medlemmars skyldigheter i förhållande till bindande råd som Thuiswinkel Disputes Committee ålägger dem, såvida inte medlemmen beslutar att lägga fram det bindande rådet för en domstol för verifiering inom två månader efter dagen för detta råd. I händelse av domstolsprövning kommer upphävandet av garantin att upphöra och garantin kommer att träda i kraft igen när domstolsbeslutet har vunnit laga kraft, varigenom domstolen har förklarat att det bindande rådet har bindande verkan. Upp till ett högsta belopp på 10 000 euro per bindande råd kommer Thuiswinkel.org att betala detta belopp till konsumenten. Vid belopp som är högre än 10 000 euro per bindande råd kommer beloppet 10 000 euro att betalas. I den mån summan är högre än 10 000 euro har Thuiswinkel.org skyldighet att vidta rimliga och adekvata åtgärder för att följa upp medlemmen för att uppfylla det bindande rådet.
2. Tillämpning av denna garanti kräver att konsumenten lämnar in en skriftlig överklagan till Thuiswinkel.org och överför sitt krav på näringsidkaren till Thuiswinkel.org. I den mån fordran på näringsidkaren överstiger 10 000 euro kommer konsumenten att erbjudas möjligheten att överföra sin fordran på näringsidkaren över 10 000 euro till Thuiswinkel.org, varefter denna organisation kommer att driva betalning av fordran i domstol på egen titel och kostnader.
Artikel 19 - Ytterligare eller andra bestämmelser
Tilläggsbestämmelser eller bestämmelser som avviker från dessa allmänna villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och ska dokumenteras skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra dem på ett lättillgängligt sätt på ett varaktigt medium.
Artikel 20 - Ändring av de allmänna villkoren för Thuiswinkel.org
1. Ändringar av dessa villkor träder i kraft först efter det att de har offentliggjorts på lämpligt sätt, under förutsättning att om ändringar gäller under ett erbjudandes giltighetstid ska den bestämmelse som är mest förmånlig för konsumenten gälla.
Thuiswinkel.org
P.O. Box 7001, 6710 CB EDE, Nederländerna.
Rättigheter kan endast härledas på grundval av den nederländska versionen av dessa allmänna villkor.
Bilaga I: Modellformulär för ångerrätt
Modellformulär för ångerrätt
(detta formulär ska endast fyllas i och returneras om du vill frånträda avtalet)
-To :[näringsidkarens namn]
[näringsidkarens geografiska adress]
[näringsidkarens faxnummer, om sådant finns].
[näringsidkarens e-postadress eller elektroniska adress]
-Jag/vi* meddelar härmed att jag/vi* , med anledning av vårt avtal avseende
Försäljning av följande produkter: [beskrivning av produkten}*
Leverans av följande digitala innehåll: [beskrivning av det digitala innehållet]*
Tillhandahållande av följande tjänst: [beskrivning av tjänsten]*
Jag/vi* utnyttjar vår ångerrätt.
-Beställd den*/emottagen den* [datum för beställning av tjänster eller mottagande av varor].
- [Konsument(er)s namn]
- [Konsument(er)s adress]
-[Konsument(ernas) underskrift] (endast om denna blankett lämnas in på papper)
*Ta bort eller lämna kompletterande information, i tillämpliga fall.